Informasi

10 Pendaki Gunung Paling Legenda Di Dunia..!!!

10 PENDAKI LAGENDA DUNIA

Jom kita intai-intai Ada Rasa kerdilnya kita

1. Reinhold Messner 


Reinhold Messner adalah salah seorang legenda gunung dunia, kita pasti sering mendengar namanya disebut atau ditulis di media media pendakian gunung dunia, Mengapa..? apa yang dia lakukan sehingga dunia mountaineering begitu menghormati nya..?
Lelaki kelahiran Italia ini melakukan banyak yang dikemudian pada hari ini menjadi tonggak prestasi dan panduan dalam aktiviti mountaineering, antaranya ;

Messner adalah orang pertama di dunia yang mendaki 14 puncak di atas 8000 Mdpl tanpa tabung oksigen.

Messner adalah orang pertama di dunia yang mendaki gunungEverest secara solo atau seorang diri, kemudian dilain waktu, dia juga orang pertama di dunia yang mendaki Everest tanpa tabung oksigen.

Messner juga adalah orang yang pertama kali mendaki gunung Nanga Parbat seorang diri, dan pendakian solo ini ia lakukan sejak dari basecamp.

Pada pendakian ke puncak Gasherbrum I ( 8.080 Mdpl ) dan ke puncak Gasherbrum II ( 8.034 Mdpl ), Reinhold Messner melakukannya tanpa turun dulu ke basecamp dan meneruskan saja pendakian.

Selain prestasi di atas, Messner juga dikenal dengan idea seven summitnya yang memasukkan gunung Cartenz Pyramid ke dalam list, melawan teori Dick Bass yang mengatakan jika gunung Kosciuszko di Australia yang lebih layak sebagai puncak benua Austronesia. Menurut pendapat Messner, puncak tertinggi Australia itu terlalu mudah untuk didaki, hingga tidak pantas dijadikan salah satu puncak seven summit dunia, dan Cartenz Pyramid lebih pantas untuk gelaran itu karana kesulitannya.

Dalam perjalanan pendakiannya Messner pernah kehilangan seorang saudara kandungnya ketika mendaki Nanga Parbat pada tahun 1970, Gunther Messner meninggal dalam pelukan salah satu gunung tersulit di dunia itu. Sejumlah lima kali Reinhold Messner mengunjungi Nanga Parbat, dua kali ia mendaki hingga puncak, namun yang tiga kali ia lebih bertujuan untuk mengenang kematian saudaranya. 


 Teruskan Selongkar...
Teruskan Selongkar »

About Admin

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.
LIKE PAGE KAMI UNTUK BERITA TERKINI Button Close