DUNIA

10 Buah Negara Paling Kaya Di Dunia..!!!

TABUNG Kewangan Antarabangsa (IMF) adalah sebuah organisasi antarabangsa yang menyelia sistem kewangan dunia mengikut polisi makroekonomi sesebuah negara.

IMF mengambil kira kadar pertukaran asing dan imbangan pembayaran sesebuah negara semasa menentukan keluaran dalam negara kasar (KDNK).

Kadar kekayaan sesebuah negara itu boleh diukur menerusi KDNK yang merangkumi pendekatan produk, pendapatan dan perbelanjaan.

Berdasarkan data perbandingan populasi yang diperoleh daripada IMF pada 15 Jun 2015, ketahui 10 negara yang dianggap paling kaya di dunia.


10 – Hong Kong
Semenjak tahun 70-an, Hong Kong beransur menjadi penghubung kepada dunia dan negara China. Selama beberapa dekad, negara yang mempunyai populasi 7 juta orang ini berkembang menjadi pusat dagangan paling popular di dunia.

Cukai yang rendah dan sistem perdagangan bebas menjadikan Hong Kong masyhur sebagai hab perdagangan utama global serta pusat kewangan paling penting selepas New York dan London.

9 – Switzerland

Laporan Daya Saing Global (GCR) menyatakan Switzerland sebagai yang negara yang paling berdaya saing di dunia. Sebahagian besar ekonomi negara yang ditubuhkan pada tahun 1300 ini dipacu oleh industri berkaitan bahan kimia, farmaseutikal dan kesihatan, mesin dan lain-lain.


Foto - AFP Relaxnews

Selain itu, pelbagai jenama bertaraf dunia berasal dari Switzerland seperti Nestlé, Swatch, Adecco, Zurich Financial Services, Credit Suisse dan lain-lain.





Teruskan Selongkar...
Teruskan Selongkar »

About Admin

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.
LIKE PAGE KAMI UNTUK BERITA TERKINI Button Close